Etsitkö kokenutta freelance-copywriteria? Ota yhteyttä!

Tekstin editointi varmistaa, että kirjoitus puhuttelee kohderyhmäänsä ja panee vipinää lukijoiden kinttuihin.

Viestintä- ja markkinointitoiminnossa kiljaistaan riemusta, kun sähköpostiin kolahtaa kontsaa messuilla edustavilta kollegoilta, kirjoitus yrityksen asiantuntijablogiin tai projektin kuulumisia uutiskirjeessä julkaistavaksi. ”Huippua, että väki haluaa jakaa työnsä hedelmiä yrityksen kanavilla! Ei tarvitse erikseen lypsää ja haastatella!”

Kirjoittaja haluaisi juttunsa saman tien kanaville. Ennen julkaise-napin painamista teksti kannattaa kuitenkin editoida ajatuksen ja osaamisen kanssa. Miksi?

Editoija valvoo tekstin laatua ja palvoo lukijaa

On sääntö eikä poikkeus, että kirjoittaja sokeutuu omalle tekstilleen. Mitä enemmän tuotosta tuijottaa, sitä sumeampana sen näkee.

Tuijotuskilpailu ei johda mihinkään, joten on parempi kutsua suosiolla paikalle editori eli editoija. Editoija katsoo tekstiä paitsi lukijan silmin myös tekstityön ammattilaisen linssien läpi. Hän varmistaa, että tekstissä esiintyvät ajatukset näyttäytyvät kirkkaina paitsi kirjoittajalle itselleen myös lukijalle. Taitavasti toteutettuna tekstin editointi:

  • Kirkastaa sanoman. ⇒ Välittää kirjoittajan/organisaation agendan lukijalle.
  • Varmistaa, että kohderyhmä hyötyy lukemastaan. ⇒ Tuottaa arvoa asiakkaalle (tai potentiaaliselle sellaiselle).
  • Takaa, että kirjoittajan/organisaation asiantuntemus välittyy. ⇒ Saa kirjoittajan/organisaation loistamaan.

Tekstin editointi on taitolaji

Millaista osaamista editorilta vaaditaan? Miten valita omalle tekstille editoija? Kerron, millaisesta osaamisesta olen itse hyötynyt tekstejä editoidessani.

  • Kyky hahmottaa kokonaisuuksia
  • Kyky erottaa olennainen epäolennaisesta
  • Lähdekriittisyys
  • Tekstin osapuolten tunnistaminen ja huomioiminen. Osapuolia ovat kirjoittaja, julkaisija/organisaatio, julkaisualusta, kohderyhmä ml. hakukoneet* ja ennen kaikkea lukija.
  • Draaman taju
  • Eri tekstilajien tuntemus
  • Kielen vivahteiden taju, äänensävyjen ymmärrys
  • Kieliopillinen tarkkuus ja kiinnostus kielen muuttumista kohtaan
  • Halu saada kirjoittaja/organisaatio loistamaan. Lue myös tämä ProComin blogiin aiheesta kirjoittamani teksti.

Valmiin näköinen teksti olikin levällään

Olen urani varrella editoinut aika pinon erilaisia tekstejä – yhtä lailla Jokisen eväät -mallisia kuin viimeistellyn näköisiä. Kummankinlaisia olen muovaillut ihan reippaalla kädellä. Väitän, että molempien lukijat ovat hyötyneet editointipanostuksesta, kirjoittajista ja heidän työnantajistaan puhumattakaan.

Kuulostaa erikoiselta, mutta jos totta puhutaan, kielioppi- tai huolimattomuusvirheet ovat ani harvan työelämän tekstin päällimmäinen ongelma. 

Editoitu teksti tekee vaikutuksen

Editoidessani saatan tosiaankin myllätä jopa päällisin puolin valmiin oloista kirjoitusta aika tavalla. Tämä ei missään nimessä tarkoita, että ainekset olisivat huonot ja teksti kelvoton. Minä vain näen kirjoituksessa (ja kirjoittajassa) potentiaalia enempään.

On palkitsevaa tarjota lukijalle miellyttävä lukuelämys, josta välittyvät kirjoittajan ammattitaito ja tekstin julkaisevan organisaation asiantuntemus. Miksi edes panostaa sisällöntuotantoon, jos jättää hommat puolitiehen!

Miksi teksti kannattaa editoida?

Mutta mikä työelämän tekstejä sitten tyypillisesti vaivaa, jos eivät kielioppivirheet? Valaisen asiaa esimerkein.

ESIMERKKI 1: SANOMA

PULMA: Sanottava ei välity kirkkaana ja terävänä, tee vaikutusta eikä saa lukijaa toimimaan. Sisällöntuotannon panostus valuu harakoille.

SYY: Monella kirjoittajalla on niin paljon sanottavaa, että olennainen hukkuu seitsemän muun asian painaessa päälle. Yhtä tavallista on, että kirjoittaja unohtaa taustoittaa kertomansa; lukijallehan tekstin sanoma ei ole yhtä tuttua kuin kynäniekalle itselleen.

RATKAISU: Editoijana kaivan langanpäät tekstikappaleiden seasta, rivien väleistä ja tarvittaessa vielä kirjoittajaa jututtamalla. Karsin rönsyt, nostan olennaisen valokeilaan ja taustoitan sanottavan niin, että lukijakin ymmärtää. Editoijana varmistan, että lukija saa tietää juuri sen, mitä kirjoittaja yritti sanoa.

ESIMERKKI 2: KOHDERYHMÄ

PULMA: Teksti ei kolahda, osu eikä uppoa.

SYY: Harva työelämän tekstejä kirjoittava paljastuu kohderyhmäajattelun konkariksi. On tavallista, että kirjoittaja ei ole määritellyt editoitavalle tekstille kohderyhmää. Yhtä tavallista on kohderyhmien paljous. Käy niin, ettei kirjoitus puhuttele ketään, kolahda, osu eikä uppoa.

RATKAISU: Editoijana varmistan, että tekstin sanoma ja kohderyhmä mätsäävät. Asian ytimessä ovat kohderyhmä ja sen tiedon tarve. Selvitän, keitä kirjoittaja haluaa tavoittaa ja mitä saada kohderyhmänsä tekemään tai ajattelemaan, mitä halutut lukijat jo tietävät kirjoituksen aiheesta ja millaista taustatietoa tarvitsevat ymmärtääkseen kirjoittajaa.

ESIMERKKI 3: TEKSTIN VETOVOIMA

PULMA: Teksti ei kiinnosta tai lukija jättää sen kesken.

SYY: Esimerkiksi asiantuntijablogin kirjoittajalla ei aina ole aikaa, energiaa tai osaamista panostaa muuhun kuin siihen, että saa kakistettua sanomansa paperille. Tekstin kiinnostavuuden tai kieliasun parissa hän ei jää askartelemaan.

RATKAISU: Tekstin jumppaaminen vetoavaksi lukuelämykseksi on oma, vaativa ja aikaavievä hommansa. Editoijana pyöräytän tekstiin vauhtia ja saan sen kutsumaan lukijaa puoleensa. Kirjoittajalle sen sijaan jää resursseja omaa ydinosaamistaan vastaavaan työhön.

Kun käytettävissä on kokenut editori, riittää vallan hyvin, että kirjoittaja saa kakistettua jotakin pientä paperille. Lopputuloksena on silti julkaisuvalmis teksti.  

Tarvitsetko tekstin editointia? 

Kehity kirjoittajana. Valmentavassa editoinnissa muokkaan tekstin samalla kirjoittajaa valmentaen. Palvelu soveltuu erinomaisesti myös blogikirjoitusten ja muiden henkilökohtaisten tekstien editointiin.

Jätä teksti minun huolekseni. Editoin kirjoituksen itsenäisesti julkaisuvalmiiksi tekstiksi. Palvelu sopii monenlaisten tekstien editointiin.

*Hakukoneoptimoi. Hakukoneoptimoinnin (SEO) voi mainiosti toteuttaa tekstin editoinnin yhteydessä. Aivan kuten pystyn kirjoittamaan minkä tahansa verkkotekstin SEO-tekstiksi, voin editoida minkä vain kirjoituksen SEO-tekstiksi.

Pyydä tarjous tekstisi editoinnista tai SEO-editoinnista!

Freelance-copywriter Liina Hurri,

LIINA HURRI

Mietos & Mietos Oy
Kahteen kertaan ajateltuja sisältöjä.

liinahurri.fi
liina@liinahurri.fi
LinkedIn-profiili

Lisää ajatuksia laatikon ulkopuolelta.

TEKSTISUUNNITTELUSISÄLLÖNTUOTANTO

Copywriter

!

Tekstityöt, joita jo monet suosittelevat.

liina@liinahurri.fi