Miten sisällöntuotannon hinta muodostuu? Kokosin tähän viisi seikkaa, jotka vaikuttavat freelancesisällöntuottajan hinnastoon. Katso myös hintaesimerkit!
1. Sisällöntuotannon hinta: Freelancesisällöntuottaja veloittaa laskulla, ei palkkana
Merkittävä sisällöntuotannon hintaan vaikuttava seikka on se, ettei freelancesisällöntuottajan palkkio suinkaan ole palkkaa. Tämä Suomen freelance-journalistien julkaisema visualisointi avaa freetyön hinnan muodostumista kaikille freelancetyötä ostaville riippumatta siitä, onko hankintalistalla tekstiä, kuvaa, videota, sisältösuunnittelua tai jotakin muuta. Perusperiaate on siis tämä:
- 50 % freelancerin palkkiosta kuluu työn sivukuluihin
- toisen 50 % sisällöntuottaja voi nostaa itselleen palkkana, josta maksaa tuloveroa.
Esimerkiksi 600 euron palkkiosta palkkaa kertyy siis 300 euroa miinus verot.
Sisällöntuotantoa laskulla voit ostaa freelancerien lisäksi toimistoilta. Kokeneen freelancesisällöntuottajan kanssa asioiminen on kuitenkin usein paitsi ketterämpää myös edullisempaa.
Kun neuvottelet sisällöntuotannon hinnasta, muista, ettei sisällöntuottaja myy hävikkilaarin päiväysvanhoja makkaroita vaan työaikaansa. Kaikki lisätyö vaatii freelancesisällöntuottajalta lisää työtunteja, jotka ovat pois muiden toimeksiantojen tekemiseltä tai yrityksen markkinoinnilta.
Itse tarjoan sisällöt jatkuvaa yhteistyötä tilaaville asiakkailleni muita edullisemmin, koska tällainen kumppanuus vähentää myyntityöhön kuluvaa aikaa. Jos tilaat suuren paketin sisältöjä kerralla, voit silloinkin saada hilattua yksittäisen tekstin hintaa mukavasti alaspäin.
2. Sisällöntuotannon hinta: Sisällöntuotanto on investointi
Sisällöntuotanto – kun se tehdään ajatuksen kanssa – maksaa itsensä takaisin. Siksi sisällöntuotannon hintaa pitää aina ajatella investointina.
Miten niin, sehän on vain tekstiä, kuvaa tai muuta sellaista?
Voi olla, mutta harvalla organisaatiolla on tänä päivänä varaa tyytyä sellaiseen sisällöntuotantoon. Ammattimainen sisällöntuotanto mm. kasvattaa luottamusta brändiäsi kohtaan, parantaa hakukonenäkyvyyttä (SEO, AEO) ja ohjaa asiakkaita kohti ostopäätöstä. Ajatuksen kanssa tuotetut verkkosivutekstit voivat syöttää sivustollesi kävijöitä vielä vuosien kuluttua! Tällä tavalla kerran tuotetut sisällöt maksavat itsensä takaisin.
Sisällöntuotannon hintaan vaikuttaa myös se, kuinka laajat käyttöoikeudet ostat. Jotkut sisällöntuottajat myyvät materiaalia kertajulkaisuoikeudella. Itse myyn kaikki oikeudet, joten maksettuasi laskun saat hyödyntää tuottamaani sisältöä tästä ikuisuuteen kaikilla kanavilla – niin omassa mediassa kuin maksetussa mainonnassa. Tämä siksi, että en freelancerina mitenkään pysty vahtimaan printti- saati digituotosteni käyttöä.
3. Sisällöntuotannon hinta: Ammattimainen sisällöntuotanto yritykselle ei ole harrastelua
Sisällön tuottamisen hintaan vaikuttaa myös se, ettei sisällöntuotanto yritykselle ole harrastelua vaan työtä, joka vaatii erityistä ammattitaitoa. On eri asia postata sisältöä omille somekanaville, julkaista henkilökohtaista ruokablogia tai tuottaa omaehtoista podcast-sarjaa. Miten niin?
Ammattimainen luova, kaupallinen sisällöntuotanto vaatii tajua organisaatioiden toiminnasta, tavoitteista ja brändistä. Sisällöntuottajan pitää ymmärtää, miten toimeksianto kytkeytyy osaksi organisaation strategian, markkinoinnin tavoitteiden, sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman kokonaisuutta. Freelancerin on otettava huomioon asiakkaan brändikirja ja pystyttävä mukailemaan tilaajan tone of voicea.
Freelancerilta hankitun sisällöntuotannon on pysyttävä linjassa talon omien tekijöiden työn jäljen kanssa. Freelancesisällöntuottajan on osattava mukauttaa omaa tekemistään organisaation aiempiin julkaisuihin – joskin monella tilaajalla on toiveena saada freelancerilta tämän lisäksi positiivista uudistusta sisällöntuotantoon.
Tästä syystä myös freelancerin hinnassa – kuten kokeneen ja koulutetun työntekijän palkassa – näkyy kokemusvuodet ja koulutustausta. Otan esimerkiksi itseni. Olen tuottanut viestintä- ja markkinointisisältöä ja tehnyt media-alan työtä 2000-luvun alkupuolelta lähtien. Olen opiskellut mm. kaksi korkeakoulututkintoa ja laajentanut osaamistani koko työuran ajan. Teen sisällöntuotantoa ammattimaisesti, en harrastuspohjalta.
4. Sisällöntuotannon hinta: SEO-sisällöntuotanto ja AI vaativat ammattitaitoa
Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto eli SEO-sisällöntuotanto vaatii freelancerilta ajantasaista osaamista. Ei riitä, että ”osaa kirjoittaa” ja on kerran opiskellut SEO:n salat; hakukoneoptimoinnin lainalaisuudet elävät alati. Nyt peliä muuttaa erityisesti tekstien tekoälyoptimointi. Kun yhä useammat alkavat käyttää tiedonhakuun Googlen rinnalla tai sijaan tekoälyä, pitää SEO-sisällöntuotantoa mukauttaa tekoälyn vaatimuksiin.
Eräs asiakkaani kertoi minulle tuntevansa muitakin hyviä kirjoittajia, ”mutta he eivät osaa kirjoittaa verkkotekstiä”. Kommentti kuvaa hyvin sitä, etteivät kaikki ammattikirjoittajatkaan pysty tekemään esimerkiksi verkkosivujen sisällöntuotantoa tai muuta hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa. SEO-osaaminen on opiskelua ja käytännön treeniä vaativaa erikoisosaamista – ja vaikuttaa siksi sisällöntuotannon hintaan. Jos tarvitset remmiin digitaalisen sisällön tuottajaa, mitä teet kirjoittajalla, joka ei pysty laatimaan SEO-tekstejä tai tekemään tekoälyoptimointia? Niinpä.
Joten, kun olet kerran löytänyt ja perehdyttänyt osaavan digitaalisen sisällön tuottajan, pidä hänestä kiinni!
5. Sisällöntuotannon hinta: Työn vaativuus vaikuttaa hintaan
Kaikki luova sisällöntuotanto ei tietenkään ole saman hintaista. Sisällöntuotannon hintaan vaikuttavat toimeksiannon laajuus, työläys ja vaativuus. Mitä laaja-alaisempaa tai muuten väkevämpää osaamista työ vaatii, sitä suurempi sisällöntuotannon hinta yleensä on.
Moni freelancer veloittaa pikanakista kiirelisää, koska joutuu järjestelemään omia aikataulujaan uusiksi ad hoc -toimeksiannon tieltä. Freelancer saattaa kuroa aikataulua umpeen tekemällä yli- tai yötyötä, josta työsuhteiselle työntekijälle pitäisi maksaa lisiä – tai jota työsuhteinen työntekijä ei edes voisi tehdä.
Sisällöntuotannon hintaan vaikuttavat tekijät pähkinänkuoressa
- Korvauksen maksutapa (laskulla, ei palkkana)
- Freelancerin asiakkaalle tuottama arvo
- Sisällöntuottajan ammattitaito
- Toimeksiannon työläys
Sisällöntuotannon hinnasto – esimerkkejä
Artikkeli puhelinhaastattelulla
Esim. tiivis asiakaslehden artikkeli, asiakastarina, mediatiedote tai asiantuntijablogin haamukirjoittaminen
715 euroa, lisähaastattelut +75 euroa/haastattelu
SEO- tai AEO-teksti
Tehdään yleensä tiedonhaun tai asiakkaan toimittaman aineiston pohjalta
675 euroa
Lehden pääjuttu kahdella haastattelulla
Esim. asiakaslehden kansijuttu
985 euroa, lisähaastattelut +75 euroa/haastattelu
Slogan eli iskulause organisaatiolle, tuotteelle tai palvelulle
1 200 euroa (sis. tarvittavan määrän haastatteluja)
Hintoihin lisätään arvonlisävero (2025: 25,5 %).
Jos pohdit, onko hintani liian kova, katso asiakasreferenssit tai kysy lisää! Tarjouksen pyytäminen ei sido sinua mihinkään.

LIINA HURRI
Mietos & Mietos Oy
Kahteen kertaan ajateltuja sisältöjä.
