Etsitkö kokenutta freelance-copywriteria? Ota yhteyttä!

Hakusessa freelancekirjoittaja sisällöntuotannon apukäsiksi? Lue tämä ennen kuin ostat välilyöntiäkään.

Miten löytää ammattitaitoinen ja luotettava freelancekirjoittaja? Freelancetyö kaiken kaikkiaan yleistyy, ja yhä useammat freelancerit myyvät sisällöntuotantoa. Alalla työskentelee todellisia konkareita, mutta tottahan laajaan joukkoon mahtuu myös kokemattomia kirjoittajia.

Tämä ei ole ikäkysymys. Nuori freelancekirjoittaja saattaa tehdä työnsä taitavasti ja tunnontarkasti, vanhempi olla vasta-alkaja tai työskentelytyyliltään leväperäinen. Toki kokemus karttuu vain ns. kokemuksen karttuessa.

Sisällöntuotantoa, kuten sisältömarkkinoinnillisia tekstejä, voi myydä ilman alan koulutusta ja työkokemusta. Ammatti ei ole säännelty, ja kuka tahansa voi käyttää freelancekirjoittajan, -toimittajan, -markkinoijan tai -sisällöntuottajan ammattinimikettä.

Näistä lähtökohdista hyvän freelancekirjoittajan rekrytointi ei ole helppoa, jos ei satu itse olemaan konkarikirjoittaja. Kerron seuraavaksi, miten onnistut tehtävässä.

Freelance copywriter, freelance-copywriter vai kaikki yhteen? Entäpä freelancekirjoittaja? Lue bloggaukseni tittelien kirjoitusasuista. 

Sisällön tuottamista vs. sisällön suoltamista

Mediamaisemamme tulvii tekstisisältöä, mutta ajatuksen kanssa tuotettuja kirjoituksia näkyykin sitten huomattavasti vähemmän. Sääli, koska kirjoittamisessa on kyse ennen muuta ajattelemisesta, kirjoittamisen taidossa ajattelemisen taidosta.

Kun seuraavan kerran saat tarjouksen freelancekirjoittajalta, pysähdy hetkeksi analysoimaan, onko tämä freelancer sisällöntuottaja vai sisällön suoltaja. Jos etsit hyvää kirjoittajaa, osta ajattelua, älä tekstiä (saati kirjoittelua).

Rakkaus lajiin ei nyt riitä

Kun haluat rekrytoida ammattitaitoisen ja kokeneen freelancekirjoittajan, ei yksinkertaisesti riitä, että hän ”rakastaa kirjoittamista”. Kuka hullu lähtisi tällaiseen ”bisnekseen” mistään muusta syystä kuin rakkaudesta lajiin?

Kokenut freelancekirjoittaja mitä todennäköisimmin syttyy ammatistaan, mutta rakastaa lisäksi sinun asiakkaitasi, sinun myyntilukujasi ja sinun tavoitteitasi.

Kun aikoinaan opiskelin radio- ja tv-työtä, joku opettajistamme luonnehti kaikkia media-alan ammattilaisia ”vähän narsisteiksi”. Leikillisestäkin diagnosoimisesta olisi tietenkin syytä pidättäytyä. Lausunto kuitenkin osui niin, että muistan sen vielä lähes 20 vuotta myöhemmin. Aloittavasta freelancekirjoittajasta on kutkuttavaa nähdä nimensä artikkelin perässä. Ammattikirjoittajalle itsensä esiin tuominen on kuitenkin toissijaista. Ensisijaista on asiakkaan auttaminen.

Mitä tästä opimme? Painota freelancekirjoittajan valinnassa ammatin harjoittamisen motiiveja.

Katso freelancekirjoittajan referenssit

Freelancekirjoittajan asiakasreferenssit kannattaa syynätä läpi heti kättelyssä. Asiakkaiden kokemukset kertovat paitsi työn jäljestä myös yhteistyön sujuvuudesta.

Ketkä arvioita ovat antaneet? Millaisia adjektiiveja he liittävät kirjoittajaan? Onko referenssejä niin monta, että saat riittävän hyvän kuvan freelancerin osaamisesta?

Etsinnässä freelancekirjoittaja? Lue asiakkaiden, haastateltavien ja lukijoiden kokemuksia työstäni.

Näin tulkitset freelancekirjoittajan työnäytteitä

Työnäytteet paljastavat hyvän freelancekirjoittajan. Lue siis tekstinäytteet ajatuksella läpi. Välittyykö niistä kirjoittajan ammattitaito? Taipuuko sisällöntuottaja eri tyyleihin? Luonnistuuko häneltä useiden tekstilajien työstäminen? Pitkän linjan viestintä- tai markkinointiammattilainen on todennäköisesti päässyt urallaan kirjoittamaan, editoimaan ja versioimaan niin blogikirjoituksia, haastatteluja, raportteja, mainoksia kuin uutiskirjeitäkin.

Freelancekirjoittajan valinnassa ratkaisee se, kuinka viimeisteltyä tekstiä tarvitset. Työskenteleekö tiimissäsi editoija vai onko tarkoituksesi hankkia freelancerilta julkaisuvalmista sisältöä? Monet viestintä- ja markkinointiammattilaiset tekevät tekstejä yksin. Sen sijaan erityisesti mediataloille työskentelevien freelancekirjoittajien juttuja on mitä todennäköisimmin editoitu lehden toimituksessa. Pyydä työnäytteiksi kirjoituksia, jotka eivät ole käyneet ammattieditorin punakynän alla. Näin saat totuudenmukaisemman kuvan siitä, miten freelancer kirjoittaa.

Kerron vielä yhden seikan, jonka läpi freelancekirjoittajan rekrytoinnissa on pystyttävä näkemään. Monella kirjoittajalla on työnäytteinä kuvitettuja juttuja, somepostauksia tai muita näyttäviä esityksiä. Tänä päivänä useilla kirjoittajilla on todella tyylikkäät nettisivutkin. Muista kuitenkin, että olet nyt ostamassa tekstiä, et kuvia. Älä koskaan anna visuaalisuuden hämätä!

Hakusessa freelancekirjoittaja? Lue työnäytteitäni.

Älä tuijota vain freelancekirjoittajan hintaa

Kun saat tarjouksen freelancekirjoittajalta, lakkaa välittömästi vertailemasta pelkkiä hintoja. Jos freelancer pyytää kovin pienen palkkion, hän ei välttämättä ymmärrä kuinka vaativaa ammattikirjoittajan työ on kun sen tekee hyvin. Ala on niin kilpailtu, että kalliilla kukaan tuskin pystyy myymään. Siksi hintoja vertaillessa on hedelmällisempää keskittyä muihin seikkoihin kuin pelkkiin numeroihin.

Usein korkeammalla hinnalla saa hinta-laatusuhteeltaan parempia tekstejä. Laadukkaan tekstin käyttöikä on jopa yllättävän pitkä: Asiakastarinan voi julkaista natiivimainoksena ja yhdestä blogikirjoituksesta tuottaa monta somepostausta. Taidolla laadittu SEO-teksti ohjaa verkkosivuille liikennettä vielä vuosienkin kuluttua, eikä osuvaa iskulausetta tarvitse vaihtaa kenties koskaan. Huono teksti on kertakäyttökamaa (jos sitäkään), hyvä puolestaan investointi, joka maksaa itsensä takaisin.

Kerron muutaman esimerkin urani varrelta:

Eräs asiakkaani pysyi pitkään tyytyväisenä. Sitten hän kuuli, että verkkotekstejä voi saada halvemmallakin. Asiakas tilasi kirjoituksen edullisemmalta tekijältä, mutta palasi pian talliini, koska ei ollut tyytyväinen halvemman kirjoittajan työn jälkeen.

Toinen asiakkaani oli tehnyt kauan yhteistyötä freelancekirjoittajansa kanssa. Tekstit kuitenkin vaativat niin asiavirheiden oikomista kuin kielenhuoltoakin. Näitä jälkiä siivotessa tuhrautui kallista työaikaa, ja turhautumiskäyrähän siinä nousi tappiin. Asiakas päätti tilata, vaikka oli aiemmin empinyt hinnastoni äärellä.

Muuan asiakkaani puolestaan totesi, että arvostaa yhteistyötämme, koska saa minulta tekstit aina julkaisuvalmiina. Riittää, että hän lukee ne läpi ja kopioi julkaisujärjestelmään, painaa nappia ja jatkaa työpäiväänsä.

Kaikkihan osaavat kirjoittaa

Periaatteessa kyllä, ja useimmat oppivat kirjoittamaan jo peruskoulun alaluokilla. Tosiasiassa sangen harva tietää, kuinka laaja-alaista osaamista vaikuttavien viestintä- ja markkinointitekstien tekeminen vaatii. Viestijöiden ammattijärjestö Viesti ry:n mainio iskulause kuuluu näin: ”Kaikki viestivät, harva on ammattilainen.”

Tämä pätee myös kirjoitettuun viestintään.

Valitse hyvä freelancekirjoittaja – ammattilaisen tuntomerkkejä

  • Kokemus viestintä-/markkinointitekstien kirjoittamisesta, sopiva työ- ja koulutustausta
  • Kiinnostus tarpeitasi ja asiakkaasi tarpeita kohtaan
  • Kyky nähdä olennainen ja sivuuttaa epäolennainen
  • Kohderyhmäajattelu
  • Kyky kirjoittaa eri tekstilajeja
  • Draaman ja tarinan taju
  • Yrityksesi tone of voicen ymmärrys
  • Kielenhuollon osaaminen
  • SEO-osaaminen (jos tilaat verkkotekstiä)

Sakkaako sisällöntuotanto? Harkitsetko tekstitöiden ulkoistamista?

Tarjoan sisällöntuotantoa ja laajojenkin kokonaisuuksien tekstisuunnittelua kaikenkokoisille organisaatioille.

Kuinka voin auttaa?

Freelance-copywriter Liina Hurri,

LIINA HURRI

Mietos & Mietos Oy
Kahteen kertaan ajateltuja sisältöjä.

liinahurri.fi
liina@liinahurri.fi
LinkedIn-profiili

Lisää ajatuksia laatikon ulkopuolelta.

TEKSTISUUNNITTELUSISÄLLÖNTUOTANTO

Copywriter

!

Tekstityöt, joita jo monet suosittelevat.

liina@liinahurri.fi